Varför köpa färdigt?

Som rubriken säger: Varför ska man köpa färdig mat som man tar med sig ut i naturen? Ska man bara göra korta turer och inte ska bära så mycket packning så finns det egentligen inga riktigt bra skäl. Möjligen att man är lite lat och tycker det är bekvämt. Jo det finns faktiskt ett scenario och det är om man vandrar i landskap med riktigt dålig tillgång på vatten. Då kan det kanske vara värt besväret.

På korta turer spelar det ingen roll om du bär några kilo extra i ryggsäcken. Då kan man ta med sig bacon, falukorv, knäckta ägg i en tät plastpåse eller tätslutande burk, smör bröd osv. Man kan också färda rätterna redan hemma och förpacka väl och ta med sig. Inte minst smakupplevelsen är mer ofta än sällan till fördel för det man lagar själv.

Men ska man gå långt och vara ute i flera dagar/veckor så är varje hekto man kan spara i buren vikt av stor betydelse för den totala upplevelsen. Du sliter mindre på din kropp helt enkelt och alla som gått långa sträckor med 15-20kg jämfört med att komma ner i kanske 10-12kg i packning vet vad jag pratar om. Nu är det ju inte bara maten som väger i en packning det är den totala vikten på allt du bär med dig som är avgörande. Så kan du få ner vikten på sovsäck, tält, liggunderlag och ryggsäck så är mycket vunnet. Riktiga expeditioner med extremt klimat och extrema kroppspåfrestning kräver naturligvis det bästa av allt men jag skulle tippa på att 98% av oss klarar hyggligt även med normalprodukter på våra turer.Men initialt så ska denna bloggen bara behandla och recencera färdigmat i förpackning.

Allt jag skriver är subjektivt tyckande, alltså det är vad JAG tycker och är säkert ingen allmän uppfattning, det är min smak för produkten jag beskriver. Man ska också ha klart för sig att jag inte är varken alergisk eller överkänslig mot någonting. Jag är heller inte vegetarian eller vegan så det kanske inte blir stora mängder sådan mat som recenseras.Det är alltid enportioners påsar jag beskriver.
De tre kategorierna Vikt, energy-innehåll samt smak är de tre i mitt tycke viktigaste parametrarna och därför håller jag mig till dem.


Blå Band (mjukkonserv/blöt mat)
Swedish meatballs with creamy potatoes
Vikt: 430g
Energi: 550 kcal.
Smakbetyg: 3/5


När man läser rättens namn: Swedish meatballs så tänker åtminstone jag att blandfärs eller fläskfärs är huvudingridiensen i köttbullar men Blå Band väljer att slakta vår stolta tradition och gör köttbullarna på kyckling. I min värld borde man förtydliga detta. Chickenballs hade varit ärligaare att skriva även om kycklingkött ingår i köttprodukter (meat). Jag har ingenting emot kyckling, tvärt om, jag gillar det men köper jag köttbullar vill jag ha köttbullar inte kycklingbullar! Smaken är väl ingen nobellmiddag direct och det går ner men jag lämnar lite potatis kvar. Faktiskt första gången jag inte äter upp en öppnad påse och det säger mer om smaken än min apptit efter  en mils gående. Själva kött(kyckling)bullarna är det inget fel på och inte heller potatisen, det är väl mer smaken på geggan (såsen) som man inte riktigt får till. Det påminner mest om när jag själv misslyckas med någon ny sås hemma i köket. Den är inte varken äcklig men heller inte god så man vill ta mer. Nja, tveksamt om jag någonsin kommer att köpa denna rätten igen...






 



Kommentarer

  1. Tycker många av Blå Bands rätter har en märklig bismak. Jag brukar säga att det smakar som nån billig burkmajs men jag vet inte exakt vad det är.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar